söndag
skoter
måste även tillägga att killar i skoterkläder .. är muuuums ! ;D det kan vara bland det snyggaste som finns . meeeen , nu är nog wikman påväg hit så jag ska väl dricka upp min cider och fortsätta fixa mig :) pussokram
mina naglar
jag fick detta set för några år sen och det är de jag använder :) jag har "konad B set" fast jag har köpt till massa nya brickor och lack . det finns att köpa här :)
först målar man vanligt lack och idag använde jag mig av depends nr 193 :P
detta är grejerna som man använder !
man målar den mallen man vill ha , skrapar bort det "överflödiga" , trycker stampen på mallen och sen trycker man bara fast det på naglarna :) färgen får dock inte hinna torka , varken i mallen eller på stampen för då fastnar det inte på nageln :)
och såhär blev det :)
shopping
mina onödigt dyra böcker hade även kommit när jag kom hem ..
laaater
lovely people
nu ska jag snart ner en sväng på stan med märtis ;p sen blir det nog att göra en sista anstäningen med skolarbete innan jag tar helg !
sen jag har även fått förfrågan om att visa i bloggen hur jag gör dom där mönstrena på naglarna , så jag tänkte göra det när jag kommer hem från stan :)
dennis m
jag kunde inte ha sagt det bättre själv ! vilken smart människa detta är :)
food and nails
nu hade jag faktiskt tänkt fixa naglarna igen , trots att jag fixade dom i måndags :P såhär såg de ut nyss innan jag tog bort det :)
workout
att lära är nästan som att leka
kasta pengar i sjön
jag älskar Glee
skynda
min dag
min dag har bestått av jobb , fotboll och nagelfixande hos anna :) mer än så har jag inte att skriva . nu ska jag sova och vila upp mig inför jobb imorgon och en liten fest på det för att fira anna och för att jessica är hemma :) godnatt !
i love it
zzZzZZz ..
sjulsmark
studentlitteratur
all over again
tragiskt ..
fortsättning ..
alla hjärtans dag
vill du gifta dig med mig?
ordbajs
skriver, i hopp om att någon ska orka läsa.
VARNING FÖR ETT OTROLIGT LÅNGT INLÄGG ! jag har svårt att tro att någon orkar läsa allt , men det skulle vara kul om någon faktiskt orkar det så att ni får en liten insikt om hur mycket tid jag måste lägga på att plugga . detta är alltså uppgifter som vi fick 19/1 och allt detta ska vara gjort innan 28/2 ..
Läs Faktisk fantasi (87 sidor) (Pdf - fil från Skolverket)
1.
Fundera på vad en estetisk lärprocess med bild som verktyg är för dig, utifrån din läsning. Stöd dig på exempel du hittar i texten.
Skriv ner dina tankar och ta med för diskussion när vi träffas nästa gång.
2. Reflektera över frågorna:
Vad är fantasi?
Varför använder vi oss av fantasi?
Vad är fantasins byggmaterial?
Hur bygger vi fantasi?
Vad kan sätta igång vår fantasi?
Gör ett collage utifrån dina tankar. Obs! Det finns inget rätt eller fel, utan syftet är att få dig att fundera omkring detta. Collaget blir ditt verktyg. Ta med till lektionen.
3. Bilduppgift A: 6 st. papper i A5- format att måla känslor på. De får inte vara föreställande eller med symboler, utan du använder bara färger på olika sätt, dvs. målar tex. täckande, spetigt, svagt osv. med de färger du tycker känns rätt för dig. Känslorna är:
Svartsjuka - Kärlek – Sorg – Ilska – Glädje – Lugn
Bilduppgift B: 6 nya bilder. Nu får du använda bilder, symboler som du förknippar med:
Värme – Smärta – Frihet – Ofrihet – Mamma – Pappa
Ta med bilderna till lektionen. Obs! Skriv inget på framsidan av bilderna.
Börja gärna läsa Vygotskijs Fantasi och kreativitet i barndomen (ca 100 sidor) i god tid.Du skriver en personlig läslogg där du väljer 1-2 citat med sidhänvisningar, ur varje kapitel. Citaten kan vara sådant du reagerar på, tycker stämmer/ stämmer inte, tycker är tänkvärt, osv. Dessa kommenterar du. Det kan vara frågor som väcks, slutsatser du drar, kritik, jämförelser med praktiken du gör… Alltså dina egna tankar om det du läser. Läsloggen ska fungera som ett stöd för ditt minne, när vi sedan den sista gången i april diskuterar och bearbetar boken praktiskt. Förbered dig genom att fundera på frågor du vill ta upp till diskussion och citat du vill lyfta. Ta med din läslogg till lektionen 28/2.
Du skall läsa, samtala och skriva en egen inlämningstext med utgångspunkt i kursboken Vallberg Roth, A.-C. (2002). De yngre barnens läroplanshistoria, Jord för växande samt göra kopplingar till aktuell läroplan för förskolan, Lpfö98.
A. Egen läsning och förberedelse.
När du läst kapitel 1 och kap. 6, samt det kapitel du blivit tilldelad, (2,3,4 eller 5) skall du förbereda dig inför tvärgruppsredovisningen genom att sträva efter att åskådliggöra innehållet på ett didaktiskt sätt så att gruppen lättare förstår och minns din presentation.
B. Tvärgruppsredovisning Via Adobe Connect, eller om gruppmedlemmarna befinner sig på samma ort, skall du i tvärgrupp redovisa ditt kapitel samt lyssna på de andras presentationer av sina kapitel. På vilket sätt kan Jord för växande ( sid. 6-35) göra bilden av historien tydligare? När det är dags att lämna in den skriftliga examinationsuppgiften skall alla förstås ha läst hela boken (ca 200 sidor), om ni inte har gjort det tidigare. Kom ihåg att också ha med Lpfö 98 som referens.
C. Individuell skriftlig examinationsuppgift
Formulera en text (ca 2-3 sidor) utifrån följande punkter:
1. Beskriv kortfattat vad som karaktäriserar de fyra olika läroplansperioderna enligt Vallberg Roths indelning.
2. Vilka pedagogiska teorier låg till grund för respektive läroplansperiod?
3. Ge exempel på hur dessa olika synsätt har påverkat den pedagogiska praktiken och gör jämförelser mellan de olika tidsperioderna utifrån följande frågor:
• Hur har synen på barnet förändrats?
• Hur har synen på lärarens roll förändrats?
• Hur har synen på vad barnen skulle lära sig förändrats?
4. Avsluta din text med en beskrivning av hur det pedagogiska uppdraget ser ut idag (se Lpfö98) och dina egna reflektioner om de förändringar som skett sedan 1800-talet.
Ditt första musikminne? Vilka låtar, ramsor, TV-program minns du? Ta med anteckningarna till v 9.
Läs artiklarna i Fronterrummet (5st). Skriftlig reflektion över minst ett citat per artikel, som du fångats av. Lämnas in i Fronter senast månd.28/2. Ta med anteckningarna till lektionen v9.
mina söta beebisar
true story
Det finns alltid lite ärlighet bakom "jag skojar bara".
Lite kunskap bakom "jag vet inte".
Lite känslor bakom "jag bryr mig inte" och lite smärta bakom "de är lugnt"
så sant så ..
svanprinsessan
nathalie 18 år
vad duktig jag är :)
ugly betty
morgondagens planer
- plugga (men bara liiiite)
- städa lägenheten
- systemet
- hämta paket på coop
- middag i sjulsmark
- hämta pappa i luleå
skeppis
hej så länge !
uppe med tuppen
nu blir det iaf frukost sen skeppet med göölligt folk :)
jag kunde inte låta bli när jag såg rean ..
linser :)
wiiho !
check check check
nu: det vanliga ..