${Beatrice}

VARNING FÖR ETT OTROLIGT LÅNGT INLÄGG ! jag har svårt att tro att någon orkar läsa allt , men det skulle vara kul om någon faktiskt orkar det så att ni får en liten insikt om hur mycket tid jag måste lägga på att plugga . detta är alltså uppgifter som vi fick 19/1 och allt detta ska vara gjort innan 28/2 ..


Läs Faktisk fantasi (87 sidor) (Pdf - fil från Skolverket)
1.

Fundera på vad en estetisk lärprocess med bild som verktyg är för dig, utifrån din läsning. Stöd dig på exempel du hittar i texten.
Skriv ner dina tankar och ta med för diskussion när vi träffas nästa gång.

2.
 Reflektera över frågorna:
Vad är fantasi?
Varför använder vi oss av fantasi?
Vad är fantasins byggmaterial?
Hur bygger vi fantasi?
Vad kan sätta igång vår fantasi?

Gör ett collage utifrån dina tankar. Obs! Det finns inget rätt eller fel, utan syftet är att få dig att fundera omkring detta. Collaget blir ditt verktyg. Ta med till lektionen.


3.
Bilduppgift A: 6 st. papper i A5- format att måla känslor på. De får inte vara föreställande eller med symboler, utan du använder bara färger på olika sätt, dvs. målar tex. täckande, spetigt, svagt osv. med de färger du tycker känns rätt för dig. Känslorna är:
Svartsjuka  - Kärlek – Sorg – Ilska – Glädje – Lugn

Bilduppgift B: 6 nya bilder. Nu får du använda bilder, symboler som du förknippar med:
Värme – Smärta – Frihet – Ofrihet – Mamma – Pappa

Ta med bilderna till lektionen. Obs! Skriv inget på framsidan av bilderna.

Börja gärna läsa Vygotskijs  Fantasi och kreativitet i barndomen (ca 100 sidor) i god tid.Du skriver en personlig läslogg där du väljer 1-2 citat med sidhänvisningar, ur varje kapitel. Citaten kan vara sådant du reagerar på, tycker stämmer/ stämmer inte, tycker är tänkvärt, osv. Dessa kommenterar du. Det kan vara frågor som väcks, slutsatser du drar, kritik, jämförelser med praktiken du gör… Alltså dina egna tankar om det du läser. Läsloggen ska fungera som ett stöd för ditt minne, när vi sedan den sista gången i april diskuterar och bearbetar boken praktiskt. Förbered dig genom att fundera på frågor du vill ta upp till diskussion och citat du vill lyfta. Ta med din läslogg till lektionen 28/2.



Du skall läsa, samtala och skriva en egen inlämningstext med utgångspunkt i kursboken Vallberg Roth, A.-C. (2002). De yngre barnens läroplanshistoria, Jord för växande samt göra kopplingar till aktuell läroplan för förskolan, Lpfö98.

A. Egen läsning och förberedelse.
När du läst kapitel 1 och kap. 6, samt det kapitel du blivit tilldelad, (2,3,4 eller 5) skall du förbereda dig inför tvärgruppsredovisningen genom att sträva efter att åskådliggöra innehållet på ett didaktiskt sätt så att gruppen lättare förstår och minns din presentation.


B. Tvärgruppsredovisning Via Adobe Connect, eller om gruppmedlemmarna befinner sig på samma ort, skall du i tvärgrupp redovisa ditt kapitel samt lyssna på de andras presentationer av sina kapitel. På vilket sätt kan Jord för växande ( sid. 6-35) göra bilden av historien tydligare? När det är dags att lämna in den skriftliga examinationsuppgiften skall alla förstås ha läst hela boken (ca 200 sidor), om ni inte har gjort det tidigare. Kom ihåg att också ha med Lpfö 98 som referens.


C. Individuell skriftlig examinationsuppgift
Formulera en text (ca 2-3 sidor) utifrån följande punkter:


1. Beskriv kortfattat vad som karaktäriserar de fyra olika läroplansperioderna enligt Vallberg Roths indelning.


2. Vilka pedagogiska teorier låg till grund för respektive läroplansperiod?


3. Ge exempel på hur dessa olika synsätt har påverkat den pedagogiska praktiken och gör jämförelser mellan de olika tidsperioderna utifrån följande frågor:

• Hur har synen på barnet förändrats?

• Hur har synen på lärarens roll förändrats?

• Hur har synen på vad barnen skulle lära sig förändrats?

4. Avsluta din text med en beskrivning av hur det pedagogiska uppdraget ser ut idag (se Lpfö98) och dina egna reflektioner om de förändringar som skett sedan 1800-talet.


Ditt första musikminne? Vilka låtar, ramsor, TV-program minns du? Ta med anteckningarna till v 9.

Läs artiklarna i Fronterrummet (5st). Skriftlig reflektion över minst ett citat per artikel, som du fångats av. Lämnas in i Fronter senast månd.28/2. Ta med anteckningarna till lektionen v9.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ses bara av mig)

Har du någon blogg?

Varsågod och skriv :)

Trackback
RSS 2.0